Wat is zweefvliegen?Ik wil vliegen! Activiteiten Fotoboek English Zomerkamp 2016!

Home

Zomerkamp 2018

Zelf vliegen?

Activiteiten

Over Vleugellam
Kosten
Club-vloot
Rollend materieel
Vliegveld
Statistieken
Prestaties
Geschiedenis
Bestuur & commissies

Fotoboek

English

Links

Login

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Shoutbox

Algemene informatie

Stukje geschiedenis

Vleugellam is opgericht in 1979 als de Drienerlose Zweefvlieg Club "Vleugellam". Die naam was treffend, omdat de vereniging toen nog geen eigen vliegtuigen bezat en er op gehuurd materieel gevlogen werd. Na een jaar werd echter al het eerste vliegtuig gekocht: een Ka-4 Rhönlerche. Of liever: alle losse onderdelen van een Rhönlerche.

Dit bouwpakket werd ergens op Texel bij een boer op zolder gevonden en het kostte enkele jaren intensieve arbeid van de leden om van de onderdelen weer een vliegende Rhön te maken. Het vliegtuig heeft vele jaren dienst gedaan, maar bij een harde landing werd ze te erg beschadigd om nogmaals helemaal op te knappen. Gelukkig bezat Vleugellam op dat moment al een andere tweezitter: een Ka-7, gekocht in 1982.

Ka-8
Foto: Alte de Boer

Dit vliegtuig is, net als de Rhön, opgebouwd uit hout, buizen en linnen. Deze Ka-7 is meer dan tien jaar lang het belangrijkste vliegtuig van Vleugellam geweest en de clubleden hebben er meer dan achtduizend starts mee gemaakt. In 1989 werd de Astir CS gekocht, de eerste eenzitter en het eerste kunststof toestel van de vereniging. Een jaar later kwam de Ka-8 (zie foto), de eenzitteruitvoering van de Ka-7. In 1994 is de vloot ingrijpend veranderd. De twee houten toestellen, de Ka-7 en de Ka-8, werden vervangen door twee gloednieuwe kunststof vliegtuigen, de Puchacz (zie foto hieronder) en de Junior. Tegen het eind van het vliegseizoen van 1998 werd de ondertussen verouderde Astir verkocht. Daarvoor in de plaats kwam een DG-300 Elan.

© 2021 Drienerlose Zweefvlieg Club Vleugellam